Inspiromat #12, chazarský bojovník

Ve dvanáctém dílu inspiromatu zabrouzdáme do poněkud exotičtějších končin, a sice Chazarské říše. Podíváme se přitom na kostým ruského reenactora Alexandra Panaskina, který představuje chazarského bojovníka. 

Alexandr pochází z ruského města Brjansk, je vůdcem skupiny Kvetun a historické rekonstrukci se věnuje od roku 2007. Živí se výrobou historických přileb, které můžete nalézt v níže přiložené galerii. Alexandr reprezentuje chazarského bojovníka z 9. století.

Chazarský chanát byl velký mocenský útvar tvořený turkickými kmeny, který aktivně existoval od 7. do 10. století, kdy byl zničen knížetem Svjatoslavem. Mimo jiného byl zajímavý svou pokročilostí a přijetím judaismu vládnoucími elitami. Jedná se o kulturu, která byla výrazně spojena s koňmi. Chazarský textil a oděv je velmi dobře zachovalý a čítá čínské a byzantské hedvábí se zachovalými barvami, motivy lovu a simurghy. Lněné textilie nejsou bělené,“ vysvětluje Alexandr. Dodává, že dochovaným textilem, který je z větší části vystaven v Ermitáži, se zabývá literatura O. Orfinské a A. A. Jeruzalemské. Zároveň říká, že rekonstrukce Chazarů není v Rusku příliš populární.

Alexandrův kostým tvoří až na luk samé repliky. Hlavu pokrývá kónická čepice potažená vzorovaným hedvábím, zatímco na těle najdeme hedvábný kaftan podle nálezu z Podorvannaji Balky a na nohou boty podle nálezy z Hasautu. Všechen textil je ručně tkaný a přírodně barvený.

Bojový kostým čítá navíc repliku přilby ze Stolbiše. Další součástí výzbroje je kroužková košile – na otázku, jaké zbroje Chazaři používali, Alexandr dodává, že se používaly kroužkové i lamelové zbroje, přičemž kompletní kroužková zbroj se dochovala například v Kazazovu. Alexandr říká, že má celkem čtyři šavle, z nichž tři jsou bojové (tupé) varianty a jedna je ostrá, damašková. Bojovou výbavu doplňují dva luky – tréninkový luk vyrobený na základě korejského luku a umělohmotný luk od maďarského mistra Grozera, který je dělaný podle originálů z rohoviny. Alexandr prozradil, že v současné době začíná s jezdectvím, že do budoucna plánuje jezdit pravidelně a že jeho velkým snem je jezdecká lukostřelba.

Alexandr dále popisuje své vlastní i skupinové aktivity. Jeho skupina Kvetun, která je pojmenována podle důležitého sídliště z 9. století, čítá 8–10 členů, z toho 4 bojovníky a 2 řemeslníky. Snaží se o vysokou kostýmovou a řemeslnou úroveň. Ve svých řadách mají kováře, výrobce lampiček, sedláře, brníře a Alexander vyrábí přilby. V Rusku probíhá několik velkých festivalů, například Rusborg, Goroděckij Gulbiše, Ladoga, Časy a epochy (Времена и Эпохи) a Krymský festival. Alexandr s Kvetunem ročně navštěvuje 5–6 festivalů a pořádá vlastní minifestival „Starodávný Brjansk“ (Брянск Стародавний). Říká, že na Uralu a na Sibiři se pořádá řada zajímavých akcí, kterých se ještě kvůli vzdálenosti nezúčastnil. Dodává, že na Ukrajině probíhá jeden velký festival, „Byliny starodávného Kyjeva v 9.–11. století“, který se pořádá v Parku Kyjevské Rusi v Kyjevě, a ještě několik menších, ale kvůli politické krizi se poslední dva roky nemůže zúčastňovat ukrajinských festivalů. Alexandr se také dvakrát zúčastnil Wolinu.

 

Za poskytnutí fotek a za detailní popis svého kostýmu děkuji Alexandru Panaskinovi.

I would like to thank Alexandr Panaskin for granting me permission to use his photographs and for detailed description of his costume.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>