Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Inspiromat #14, varjag v Byzanci

PDF

Ve čtrnáctém dílu inspiromatu se podíváme na ruského reenactora Jevgenije Danilova, alias Hǫskulða, který si svým přístupem k rekonstrukci historie získal můj naprostý obdiv.

Jevgenij pohází z Kursku. Spolu se svou ženou Julií Danilovovou vlastní výrobnu středověkých stanů a ručně šitých kostýmů, která nese jméno Familia Sartores. Historické rekonstrukci se věnuje již přes 12 let. Většinu tohoto času se zabýval rekonstrukcí Skandinávie v 9. a 10. století. Zkoušel také rekonstruovat landsknechty z 16. století, ale od toho brzy upustil. Do budoucna plánuje rekonstrukci 17. století. Poslední rok zaměřil svou pozornost na rekonstrukci varjaga v byzantských službách během 11. století. A nutno dodat, že tohoto úkolu se zhostil velmi zdařile.

Jevgenijova postava, Hǫskulð, se narodila kolem roku 1010 na Gotlandu. V 16ti letech zabil v potyčce chlapíka, vzal jeho opasek s mistrovským nožem a utekl ze země do Norska. Tam se nechal najmout jarlem a roku 1027 se zúčastnil výpravy Óláfa Svatého proti Dánům. O rok později, po Óláfově porážce, utekl spolu s Óláfem do Švédska a na Rus (Garðaríki). Hǫskulð doprovázel Óláfa i roku 1030, když se znovu vrátil na norský trůn, a stál po jeho boku v bitvě u Stiklestadu. Po Óláfově smrti se ve věku 20 let odebral s Haraldem Óláfssonem na Rus a nechal se najmout Jaroslavem Moudrým (Jarizleifr). Odtud se roku 1034 Harald vydal na jih s počtem asi pěti set mužů a vstoupil do služeb byzantského císaře. Hǫskulð Starý byl mezi nimi.

Jevgenijův kostým se skládá z lněných spodků, na nichž se nacházejí očka na připevnění nohavic ze vzorovaného brokátu. Nohy chrání vysoká kožená obuv, která se zakládá na nálezech z Novgorodu. Tělo halí tunika byzantského stylu, která je replikou tunik nalezené v manazanských jeskyních. Tunika je zdobená potištěným hedvábím (tištěný motiv byl nalezen na byzantské dalmatice) a její střih a dekorace lze doložit byzantskými obrazovými prameny. Další součástí kostýmu je vlněný kaftan vyrobený na způsob byzantského scaramangionu, který je zdoben stříbrnými knoflíky a vzorovaným hedvábím. Kaftan je přepásán replikou opaskové sady nalezené na Gotlandu. Na opasku je zavěšena brašna a nůž v pochvě. Na hrudi je kaftan přepásán hedvábnou stuhou (pectorarion). Kostým dotváří bojový plášť (sagion) s našitými hedvábnými tabliony a stolová čapka lemovaná stuhou z hedvábí a stříbrného drátu, případně šátek nebo kápě. Stojí za zmínku, že Jevgenijova žena Julie stihla textilní části kostýmu ušít za tři dny.

Bitevní kostým tvoří kroužková košile, kónická přilba, jednobřitý meč typu C, obouruční sekera podle nálezu z gotlandského Hejde a replika saxu podle dosud nezveřejněného gotlandského nálezu (tzv. „sax z krabice“).

Detailní popis Jevgenijova kostýmu i s předlohami můžete najít v jeho kostýmovém pasu.

Za poskytnutí fotek a za detailní popis svého kostýmu děkuji Jevgeniji Danilovovi.

I would like to thank Evgeny Danilov for granting me permission to use his photographs and for detailed description of his costume.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *