Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Jak skladovat umění

Zdravím Vás, přátelé!

Vítejte u dalšího dílu série ze světa sbírání umění. V následujícím nedlouhém článku se pokusím shrnout některé své poznatky ohledně transportu a skladování uměleckých děl, v mém případě obrazů. Jde o téma, o kterém by mohla být napsaná celá kniha, a článek je proto zkratkou cílenou na začínajícího českého sběratele, který nekupuje špičkové umění.


Pár slov o tom, než dílo dovezete domů

Líbí se Vám obraz, domluvíte se s autorem či jeho zastoupením a zaplatíte ho. Nyní ho zbývá už jen přepravit na místo, kde byste se jím rádi kochali. Malé formáty lze bezproblémově převážet v zavazadlech či autem, ale převoz děl s rozměry přes 130×130 cm se může ukázat jako překvapivě problematický úkol, protože standardním osobním autem je prostě neodvezete. V minulosti jsem měl možnost převážet obrazy s délkou i 150 cm pomocí MHD, což sice vyvolává u zvědavější části populace příznivou odezvu, ale risk, že dojde k poškození plátna, za to nestojí. Na základě této zkušenosti (která zahrnuje déšť, ostrý vítr, množství lidí či málo místa) se k tomuto způsobu transportu stavím jako k hlouposti a s ohledem na vzdálenost volím pronájem dodávky, objednání nákladního taxi nebo zaslání společnostmi typu TopTrans (vyšší stovky korun). Převoz malých pláten může být zajištěn pomocí např. GLS nebo Zásilkovnou (do 150 Kč). Varuji ovšem, že při převozu mohou nastat dohady ohledně pojištění a společnosti mají v souladu s jejich obchodními podmínkami tendenci nevyplácet škodu, dojde-li na ní. Pokud se neobáváte či rádi riskujete, deklarujte malby jako „desky“ či podobně, nikoli jako „obrazy“ nebo „plátna“. Drahé obrazy by samozřejmě měly být převáženy ve speciálním režimu – s vlastními, na míru vyráběnými krabicemi a s pojištěním, na což se specializují některé konkrétní firmy (Shipex, kunsttrans, art-union aj.).

Během převozu doporučuji dílo z bezpečnostních důvodu zabalit. Vhodným způsobem jsou u velkých děl dvě vrstvy bublinkové fólie, stretch fólie s kartonovými výztužemi rohů, malé obrazy stačí zabalit do bublinkové fólie a kartonové krabice. V případě obrazů v dodávkách je vhodné díla zajistit proti posunu např. gumicuky. Pokud zakupujete více obrazů, umístěte je tak, aby se dotýkaly plochami a aby hrany jednoho obrazu nemohly ohrozit plátno obrazu druhého.

Poslední poznámka, než se přesuneme dále, je následovná: kupujte díla řádně proschlá! Mnoho umělců z důvodu vypětí před vernisážemi dokončuje obrazy na poslední chvíli a věší je v galeriích ještě zčásti mokrá. Pokud máte zájem o zcela nový obraz či obraz z téhož roku, neváhejte se umělce zeptat, kdy byl dokončen. Můžete si ušetřit nepříjemnosti s reklamováním.

Klára Sedlo : Explodující zajíc, olej na plátně, 90 × 60 cm, 2021.


K samotnému skladování

Škála zájemců o umění je ohromně rozsáhlá. Na jedné straně stojí rodiny, které si chtějí ozdobit byty jedním dvěma obrazy umělce, kterého sledují a podporují, na straně druhé máme významný sběratele, kteří umění nakupují po stovkách kusů a kteří nechávají díla uzrát ve skladech v daňově příznivých zemích (Thompson 2018: 125-132). Stejně tak se v českých zemích setkáváme zpravidla se sběrateli, kteří mají jednotky či desítky děl, ačkoli nejvýznamnější soukromé sbírky čítají nepochybně stovky uměleckých exponátů.

Vlastníci jednotek či desítek nakupují primárně díla, která je nějakým způsobem oslovují, a proto si díla s oblibou věší na zdi svých domovů, chalup, firem a kanceláří. Pokud nemají prostorové kapacity, vytváří si depozitář, ve kterých obrazy štosují, přičemž obrazy mohou průběžně měnit. Někteří nadšenci si kupříkladu přestavili stodoly na své soukromé galerie, jiní vytvořili galerie oficiální. Obrazy by logicky měly být umístěny na suchém místě a takovým způsobem, aby se mechanicky neničila plátna. Vlhké prostředí může způsobit degradaci obrazu a stejně tak se nedoporučuje zavěšení na přímém slunečním svitu, který může v dlouhodobém horizontu malbu poškodit. Obrazy nicméně vydrží i překvapivě hostilní zacházení a je pravděpodobné, že se k obrazům budete chovat s mnohem větším respektem, než jaký jim vzdávají jejich autoři.

Klára Sedlo : Na půdě je ohnivý muž, olej na plátně, 50 × 40 cm, 2022.

Na tomto místě vyjádřím ještě dva poznatky, které jsem si musel při sbírání osvojit. První se týká způsobu věšení obrazů. Plechové konzole se závěsným systémem, který není v galeriích neobvyklý, lze v běžných domácnostech jen obtížně instalovat, a tak se jako nejuniverzálnější způsob zavěšení sestává jeví jako vruty s hmoždinky. Množství vrutů a jejich délka se odvíjí od velikosti formátu (resp. zda rám disponuje středovým křížem), váhy obrazu a tloušťky rámu. Jelikož malé formáty do velikosti zhruba 90 × 70 cm nemají středový kříž a jsou poměrně lehké, unese je jediný vrut, zatímco na formáty větší můžeme užít dvou a více masivnějších vrutů. Musíme však dát pozor, aby se hlavy vrutů neopíraly o plátno a nepromačkávaly ho.

Druhý poznatek se týká odstupu, který je potřeba k vnímání uměleckého díla. U malých formátů stačí odstup menší než metr, u formátů se stranou větší než 100 cm může být odstup i tři metry. Jinými slovy se může stát, že i když máte volnou část zdi, která by mohla být vyplněna uměleckým dílem, dispozice interiéru a jeho zařízení může při volbě většího formátu hrát proti Vám.

Doufám, že tento článek poskytl alespoň několik málo podnětných bodů k zamyšlení. Budu se těšit u dalšího bodu seriálu! Pokud byste měli zájem, neváhejte mne kontaktovat, velmi rád se s kýmkoli z Vás pobavím a potkám!

S pozdravem
Tomáš Vlasatý
tomas.vlasaty.92@gmail.com


Literatura

Thompson, Don (2018). Oranžový Balonkový pejsek : Bubliny, vřava a hrabivost na trhu se současným uměním, Zlín

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.