Oheň, požáry a žhářství

Před několika měsíci jsem sepsal článek, který jsem pojmenoval “Oheň, požáry a žhářství v době vikinské”. Šlo o aktuální výlev, který jsem skloubil se zmínkami z pramenů a který měl sloužit pouze mým potřebám. Vzhledem ke dvěma nedávným požárům (zde a zde) ve vikinských skanzenech jsem se rozhodl článek zveřejnit a odsoudit tak žhářství, ke kterému úmyslně dochází (účastníci wolinského festivalu jistě vědí své).

Nejen, že dotyčný spálením historických staveb porušuje zákon, ale ničí úsilí mnoha lidí a brání laické veřejnosti, aby se vzdělávala o minulosti. Zakládání požárů ve skanzenech nesmí být řešením dlouhodobých sporů, které by se měly řešit diplomaticky u kulatého stolu.

V některých případech (třeba v případě napadení dřeva) badatelé zapalují stavby záměrně a pod dohledem, přičemž zkoumají nejrůznější aspekty požáru. Jde o nezvyklou a přesto zajímavou metodu experimentální archeologie.

Článek si můžete stáhnout prostřednictvím tohoto odkazu:


Pevně věřím, že jste si čtení tohoto článku užili. Pokud máte poznámku nebo dotaz, neváhejte mi napsat nebo se ozvat níže v komentářích. Pokud se Vám líbí obsah těchto stránek a chtěli byste podpořit jejich další fungování, podpořte, prosím, náš projekt na Patreonu nebo Paypalu.

26. června 2014

3 komentáře: “Oheň, požáry a žhářství”

  1. […] Je zajímavé, že se figurky označují jako „nevěsty“ (snótir) – také v jiných rukopisech téhož textu se figurky označují jako ženy. To je však dáno tím, že hrací figurka (tafla) je ve staroseverštině ženského rodu, nikoli tím, že by figurky symbolizovaly „královy valkýry“, jak tvrdil například švédský spisovatel A.U. Bååth. Pokud se budeme pohybovat na symbolické rovině, figurky musely představovat mužské válečníky. Jestliže byl král označen jako drótinn, pak jeho obránci musely představovat drótt („družinu“, viz článek o bojových bratrstvech). V literatuře, která se zabývala rekonstrukcí pravidel hnefataflu, je začínající pozice obránců nazývána jako „síň“ nebo „trůn“. V mysli staroseverské elity musela však tato pozice připomínat skjaldborg, hradbu štítů (viz článek o dobovém boji). Třebaže jsem zatím na takovou interpretaci nikde nenarazil, domnívám se, že hnefatafl může tématizovat dobývání štítové hradby, což je zkušenost, se kterou se každý člen staroseverské elity musel setkat a na níž se musel připravit. Alternativně může jít třeba o obklíčení síně, ve které král s družinou slaví hostinu a ze které musí panovník utéci (viz článek o požárech). […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

patreon - sponzoring

Rozvoj tohoto webu je mou prací na plný úvazek. Pokud se Vám tento projekt líbí a chtěli byste mne v jeho tvorbě podpořit, můžete se stát mým sponzorem prostřednictvím Patreonu.

The development of this site is my full-time job. If you like this project and would like to support me in its creation, you can become my Patreon sponsor.

KONTANTUJTE MĚ! - CONTACT ME!

Máte-li jakýkoli dotaz, nabídku či připomínku, můžete mne jednoduše zkontaktovat skrze kontaktní formulář. Těším se na Vaše zprávy!

If you have any questions, offers or comments, you can simply contact me via the contact form. I look forward to your messages!